Reference photo new construction apartment in Oostakker
Experimental Brick Pavillion; Brick Award 2020 Nominee Category "Building Outside the Box"; Architect: Estudio Botteri-Connell; Photo:  Gustavo Sosa Pinilla

Sodobne originalne rešitve

Sodobne zgradbe vse bolj težijo k funkcionalnosti in učinkovitosti. Zaradi tega je opeka idealna izbira, poleg tega pa se opeka tudi odlično zlije z naravnim okoljem. 

Opeka, izdelana z najnovejšo sodobno tehnologijo izdelave in s strokovnim znanjem najboljših strokovnjakov na tem področju, izpolnjuje vse zahteve sodobne gradnje in tudi izredno prispeva k njeni estetski plati. Je material, ki ponuja številne možnosti uporabe, ustvarjalnost in zadovoljitev potreb v sodobnem stanovanju. 

 

Zaradi številnih dobrih lastnosti doživlja opeka svojo veliko vrnitev v svet gradbeništva. Poleg tega, da nas prevzame s svojo dolgotrajnostjo, jo tudi vedno več arhitektov izbere zaradi velikega števila oblik in barv, ki so na voljo. Zaradi tega vedno pogosteje naletimo na zgradbe, ki nas že na prvi pogled osvojijo in ki imajo resnično zelo lep videz, so prave male arhitekturne mojstrovine. 

Materiali, ki se uporabljajo v sodobni gradnji, vključno z opeko, fasadno opeko in ploščicami, so vse bolj zanimivih tekstur, oblik in velikosti ter ponujajo številne možnosti kreativne uporabe za ustvarjanje nove prihodnosti na tradicionalnih materialih, ne da bi se vračali v preteklost. Novosti v proizvodnji samih materialov so pri opeki prinesle to, da se popolnoma drugače, inovativno sklada z gradnjo različnih objektov. Fasade z izogibanjem tradicionalnim načinom tako dobivajo popolnoma nov in nepričakovan videz.

 

NAGRADA ZA NAJBOLJŠE

Da bi prikazali, kako vznemirljiva in izjemna je lahko sodobna arhitektura z uporabo opeke, je Wienerberger leta 2004 uvedel Brick Award za najboljše arhitekturne rešitve iz opeke. Tako so želeli nagraditi arhitekte, ki pri gradnji in prenovi objektov uporabljajo opeko ali glinene plošče na popolnoma nov način, pa tudi njihovo ustvarjalnost, kakovost in osvetlitev.

Namen nagrade je spodbuditi gradnjo vse bolj trajnostnih in energetsko učinkovitih objektov, ki bodo ustrezali potrebam sodobnega stanovanja, in ustvarjanje temeljev za prihodnost gradnje. Prav trajnost in prilagajanje naravnemu okolju sta se med prijavljenimi deli izkazala za najbolj privlačni temi.

Nagrado Brick Award podelijo v petih kategorijah vsaki dve leti, zmagovalce pa izbere strokovna žirija, sestavljena tako iz priznanih arhitektov kot tudi nekdanjih dobitnikov teh nagrad. Ker se na natečaj prijavlja vedno večje število arhitektov, postaja izbira vse težja in bolj razburljiva. Po prvi objavi se izbere 50 končnih del, ki pridejo v ožji izbor za nagrade.

Vsak natečaj vključuje različne kategorije, za katere se lahko prijavijo udeleženci, pomembno pa je, da je objekt dokončan nekaj let pred objavo natečaja. Čeprav natečaj organizira podjetje Wienerberger, je Brick Award neodvisna nagrada in uporaba Wienerbergerjevih materialov ni pogoj za sodelovanje na natečaju. Prav tako vsak od udeležencev dobi tudi svoje mesto v posebni monografiji Brick book. Nagrada Brick Award je mednarodnega značaja in prijave prihajajo z vsega sveta, nagrade pa potujejo v Belgijo, Španijo, Vietnam, Brazilijo, na Tajsko, Finsko in Hrvaško. Vsi nagrajeni projekti so zajemali stanovanjske in nestanovanjske gradbene objekte s široko paleto uporabljenih materialov, barv in oblik.

 

Pred štirimi leti je bil eden od prejemnikov nagrade tudi hrvaški arhitekturni biro Rusan arhitektura. Za svojo Hišo luči, zgrajeno v Pulju za podjetje Lumenart, so prejeli posebno nagrado. Stavba sama izpolnjuje vse zahteve podjetja, zunanji videz stavbe pa ne sledi strogim pravilom, ampak je v funkciji svetlobe, ki je glavni prebivalec v tem objektu.

Opeka se je izkazala za idealen gradbeni material ravno zaradi svoje prilagodljivosti temu nenavadnemu dizajnu, poleg opeke pa so uporabljeni tudi drugi materiali, ki so prispevali k izvirnosti zunanjega videza zgradbe. S svojo tridimenzionalnostjo omogoča stavba igro svetlobe in sence, kar še dodatno poudarja kompleksnost gradnje.

 

 

ANDRIJA RUSAN

Arhitektura z ljubeznijo

 

Koliko je v sodobni arhitekturi tradicionalnih elementov?

Nekaj jih je. In to se takoj prepozna kot posebna vrednost. Osebno mislim, da bi morali to pot nadaljevati. V tridesetih letih prejšnjega stoletja so bila najzanimivejša, najkakovostnejša dela tista, ki so prepoznavnemu izražanju mednarodno pomembne arhitekture moderne dodajala tudi tradicionalne elemente. Ne zgolj s prepisovanjem ali dodajanjem, temveč s kreativno nadgradnjo. 

Koliko so investitorji odprti za sodobnejše, morda pogumnejše, a tudi nepričakovane arhitekturne rešitve? K čemu pravzaprav stremi današnja arhitektura?

Vedno več je investitorjev, ki vidijo vrednost v sodobni arhitekturi, ki želijo biti sodobni in so skupaj s svojimi arhitekti pripravljeni raziskovati nove priložnosti. Današnja kakovostna arhitektura si prizadeva biti prepoznavna, stremi k lastni identiteti, izpolnjevanju prostorskih zahtev, k izboljšanju svoje podobe in družbe ...

Kako bi ocenili vlogo opeke kot materiala zelene gradnje v današnji gradbeni industriji?

Opeka je večni material. Nekateri bi lahko rekli, da o tem ne moremo povedati nič novega, vendar se nenehno soočamo z novimi dognanji, novimi sijajnimi dosežki. In ne glede na kulturo posameznega prostora in načina, kako se dela opeka, za kaj se uporablja in kaj se z njo ustvari, je opeka material, ki je še vedno lahko v svojem izražanju sodoben in inovativen. Opeka je naravni material in tako že sama po sebi zagotavlja zdrav in »zelen« pristop h gradnji.

Kaj vam opeka kot gradbeni material pomeni profesionalno?

Prvič, sredstvo za uresničitev svojih načrtov in, drugič, še, pomembneje, sredstvo, s katerim poskušam opredeliti videz, atmosfero mojih projektov. Opeka je material, s katerim se lahko zelo veliko doseže. Je sestavni del mojih projektov, v katerih se vidi to moje prizadevanje za uporabo opeke.

Koliko se naročniki del zavedajo novega načina energijske učinkovitosti, ali to hočejo?

Mislim, da ta zavest še ni dosegla zadovoljive ravni. Upal bi si trditi, da to še vedno označujejo kot nekakšno modno muho. Toda stvari se premikajo na bolje, postaja vse bolj očitno postaja, da se moramo ukvarjati s tem. Prav tako moramo upoštevati dejstvo, da tega ne delamo zato, ker je to zdaj modno.

Kako vidite glino v prihodnosti arhitekture?

Glineni materiali se uporabljajo že tisočletja in ne vidim nobenega razloga, da bi jih kdaj opustili. Človek se vse bolj zaveda nenadomestljivega pomena narave, ohranjanja okolja in uporaba glinenih materialov je idealna v boju za preživetje našega planeta in za ohranitev naravnosti našega življenja.

 

 

Na regionalni arhitekturni sceni je že 35 let in je dobro seznanjen z dogajanjem in trendi. Prvi v nizu velikih projektov je bila ureditev pritličja in pivnice Hotela Esplanade v Zagrebu, njegova ekipa pa je v Pulju za poslovno stavbo Lumenard dobila več pomembnih nagrad.